This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Privacy Overview
På fältet | Mångfalden av skrivarutbildningar synliggörs
Det erbjuds kanske mer skrivarutbildning i Finland än någonsin tidigare. Det finns långa och korta utbildningar, kvälls- och veckoslutskurser, distans- och närkurser, utbildning som pågår i flera år, flexibelt lärande, utbildning som leder eller inte leder till examen. Utbudet är emellertid splittrat och man måste söka kurser på bibliotekens, arbetarinstitutens, folkhögskolornas, sommaruniversitetens, universitetens och olika litteraturaktörers webbplatser och i broschyrer. Det kan vara svårt att hitta en kurs eller grupp som uttryckligen passar den egna nivån och en själv, om man inte vet sedan tidigare var man ska söka.
Litteraturkalendern hjälper skribenter och utbildningsarrangörer att hitta varandra ännu bättre.
Vad väntar jag mig själv av Litteraturkalendern? Eftersom jag länge har undervisat i skrivande, både vid folkhögskolor och sommaruniversitet, numera vid Konstuniversitetets Teaterhögskola, gläder jag mig över att vi med hjälp av kalendern kan synliggöra den mångfald av skrivarutbildningar som jag vet att det finns. Jag väntar mig också att den bättre synligheten av utbildningsutbudet utmanar utbildningsarrangörerna till att ”fylla i luckorna”, dvs. till att utveckla nya kurser och därigenom hitta nya potentiella skribenter. Med hjälp av nya kursidéer kan man till exempel locka allt fler unga till skrivande och läsning som är ytterst viktiga överlevnadsfärdigheter.
Ur ett litterärt perspektiv önskar jag att möjligheten att jämföra skrivarkursernas utbud skulle få allt fler som är intresserade av skrivande att djärvare börja följa utbildningsvägen och hitta sig själva som skribenter – och samtidigt som läsare. Skrivarutbildningar utvecklar nämligen inte enbart skrivfärdigheter, utan kanske först och främst läsfärdigheter. För att kunna skriva måste man kunna läsa mångsidigt och ur många perspektiv, så att man byter från en läsarposition till en annan.
Till slut vill jag poängtera hur skrivande stärker upplevelsen av delaktighet i samhället. I en välfungerande skrivargrupp möts olika människor och blir hörda – och de lär sig att lyssna, att ge utrymme för mångfald. Litteraturkalendern synliggör allt bättre dessa möjligheter till möten och delaktighet.
Välkommen med!
Miia Toivio
Skribenten är lektor i skrivande vid Konstuniversitetets Teaterhögskola och medlem i Litteraturkalenderns styrgrupp.